نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه
2 دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه
3 دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
4 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Time is a precious and limited resource and its management is the most important skill required for each student and it is an important factor for academic success. The present descriptive-correlational study was conducted with the aim of analyzing time management among students in Campus of Agriculture and Natural Resources of Razi University of Kermanshah. The statistical population of the study was 1866 people who 258 people were selected as a sample using simple random stratified sampling method. The results showed that the time management skills for most students are average. Time management is not affected by gender, course of study (day or night) and marital status; at the same time, students' place of residence, occupation and level of education affect their time management skills. Accordingly, the time management skills of doctoral students are at a higher level than those of postgraduate and undergraduate students. There is also a significant and positive relationship between time management and students' academic success. In order to improve students' time management skills, some suggestions are proposed. Therefore, improving the time management skills of students, especially non-native students due to control of their parents and lower education students due to their less time management skills should be considered through holding classes and training courses. Also, increasing the time management skills of instructors as their supervising students should be considered in the form of in-service courses.
کلیدواژهها [English]
1- پرچ، ز. 1390. تأثیر مدیریت زمان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور بابل. پایاننامهی کارشناسی ارشد رشتهی روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور بابل.
2- جهانسیر، خ.، ک. صالح زاده.، ح. وثاقی و ا. موسوی فر. 1386. تأثیر مدیریت زمان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه. دانش و پژوهش در علوم رفتاری 114-16:97.
3- حسومی، ط. و ن. ساریخانی. 1389. بررسی رابطه مدیریت زمان و میزان فرسودگی شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی 107-89:(1)6.
4- راوری، ع.، ف. الحانی، م. انوشه و ط. میرزایی. 1387. چگونگی مدیریت زمان مطالعه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1385. دو فصلنامه طب جنوب 84-76:(1)11.
5- ساکتی، پ. و ع. طاهری. 1389. ارتباط مدیریت زمان با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 300-293:(4)10.
6- شفیعی، م.، ف. دهقانپور، ر. اکبری، م.ر. کمالی اردکانی، ن. باقیان و ع. دهقانی تفتی. 1397. بررسی ارتباط مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان: مطالعه مرودی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1395. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت 143-135:(2)3.
7- فرنر، ج. 1381. مدیریت کاربردی وقت و عملکرد. مترجم: جواهری زاده، ن، تهران: نشر پژوهش.
8- قائد محمدی، م. ج. 1389. مدیریت زمان و مولفههای آن در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه پژوهش اجتماعی 73-57:(6)3.
9- کبریایی، ع.، م. صباحی بیدگلی و ع. سعیدی. 1392. ارتباط بین بهرهگیری از مهارتهای فردی مدیریت زمان با رضایت از نحوهی گذران وقت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مجلهی توسعهی آموزش در علوم پزشکی 88-79:(12)6.
10- محمدی، ن.، ع. شمسی، م.ر. عباسیان و م.ح. سلیمی. 1394. رابطه بین مدیریت زمان و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، کنفرانس بینالمللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، اسپانیا، 24 فروردین ماه 1394.
11- مظاهری، م.م. و ا. عیوضزاده. 1391. تأثیر مهارتهای فردی مدیریت زمان بر مهارت سازمانی مدیران منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی 69-55:(4)3.
12- مکنزی، ا. 1376. گریز از دام زمان. مترجم: اسماعیل نیا، م، تدبیر 33-30:(44)5.
13- یعقوبی، ا.، ح. محققی، ن. عرفانی و ن. الفتی. 1392. تاثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام 77-70:(1)21.