راهنمای نویسندگان
مجله پژوهش های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی
مجله پژوهشهای راهبردی علوم کشاورزی و منابع طبیعی مقالههای زیر را منتشر میکند: (الف) یافتههای پژوهشهای راهبردی کلان کشور در زمینههای علوم کشاورزی و منابع طبیعی، (ب) مقالههای واکاوی یا رهیافتی درباره یکی از چالشهای کلی علوم کشاورزی و منابع طبیعی کشور، (پ) مقالههای دعوتی از صاحبنظران درباره مسائل و مباحث مهم کشور یا موضوعی ویژه، در زمینههای علوم کشاورزی و منابع طبیعی.
طرح کلی مقالهها
لازم است نویسندگان مقالهها استانداردهای زیر را رعایت کنند: هر مقاله باید به صورت اینترنتی با نرم افزارOffice 2007 یا بالاتر در Windows XP یا Windows 7 در فارسی با قلم 12 BNazanin و در انگلیسی با قلم 10 Times New Roman و با فاصله خطها 15/1 تهیه و به نشانی http://srj.asnr.ias.ac.ir ارسال شود.
در نگارش مقالهها توصیه میشود که تا حد امکان از به کار بردن واژههای بیگانه پرهیز شده، نامها و واژههای علمی، مواد و سایر اصطلاحهای خارجی، همچنین معادل واژههای جدید فارسی، با گذاشتن شماره در بالا و سمت چپ این واژهها، خواننده به زیرنویس همان صفحه که در آنجا واژه مورد نظر نوشته شده است، هدایت شود. به کارگیری واژههای مصوب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران که در فرهنگهای نوین کشاورزی و منابع طبیعی برای هر رشته کشاورزی و منابع طبیعی آمدهاند، ضروری است. بخشهای مختلف مقالههای پژوهشی باید به صورت زیر، تهیه شوند و در مورد مقالههای مروری یا واکاوی، باید تا حد ممکن، به این تقسیمبندی توجه شود:
1- شناسه مقاله
لازم است به همراه هر مقاله یک صفحه که در برگیرنده عنوان مقاله، نام و نامخانوادگی و مرتبه علمی نویسنده یا نویسندگان مقاله، نام و نشانی مؤسسهای که نویسنده یا نویسندگان در آنجا اشتغال دارند و نام محلی که پژوهش مورد نظر در آنجا صورت گرفته است، همراه با شماره تلفن و پست الکترونیکی ارسال گردد.
2- عنوان مقاله
عنوان مقاله باید منعکسکننده محتوای مقاله بوده، ساده و به راحتی قابل درک باشد. همچنین عنوان مقاله نباید بیش از 20 واژه باشد.
3- چکیده فارسی
چکیده فارسی مقاله باید در 150 تا 250 واژه بیانگر مسئله، هدف، روش و نتایج پژوهش باشد. از آنجا که بیشتر خوانندگان تنها به چکیده مقاله دسترسی دارند، لازم است که این قسمت از مقاله با دقت کافی و روان نوشته شود. چکیده هر مقاله ممکن است توسط مرکزها و مؤسسههای خدمت رسانی اطلاعات و منابع علمی، منتشر شود.
4- واژههای کلیدی
پس از چکیده، 3 تا 5 واژه کلیدی آورده شود. توصیه میشود از به کار بردن واژههایی که در عنوان مقاله آورده شده، در واژههای کلیدی پرهیز شود.
5- مقدمه
در این بخش بایستی در مورد مقالههای پژوهشی موضوع مورد بحث یا پژوهش معرفی شده، فرضیه مورد نظر تعریف گردیده، به اهم کارهای پژوهشی انجام شده پیشین اشاره کرده، زمینه لزوم پژوهش مورد نظر تشریح شده و هدف بررسی مشخص گردد. در مورد مقاله های مروری لازم است به پژوهش های مهم انجام شده، اشاره شود و در پایان واکاوی و نتیجهگیری شود. هدف اصلی این بخش این است که اطلاعات کافی قبلی درباره موضوع مورد بحث یا پژوهش داده شود که خواننده بتواند نتایج را درک کرده و آنها را نسبت به کارهای قبلی انجام شده، بدون مطالعه منابع اصلی، مقایسه و ارزیابی نماید. لازم است در تمام مقالهها، استناد به منابع علمی بر اساس شیوهنامه APA نوشته شوند که نسخهای از آن در سایت مجله موجود است و چکیدهای از آن در پایان راهنمای نویسندگان آمده است.
6- مواد و روشها
در این قسمت در مقالههای پژوهشی باید شرح دقیق و کامل تیمارها، طرح آزمایشی و مواد و روشهای مورد استفاده در اجرای پژوهش آورده شود. در صورتیکه از روشهای متداول منتشر شده استفاده میشود از شرح آنها خودداری گردد و تنها به بیان منبع بسنده گردد، اما اگر از روش جدیدی استفاده شده است، شرح کامل آن روش ضرورت دارد. در مورد تغییرهای ایجاد شده در روشهای متداول قبلی هم فقط به شرح تغییرها پرداخته شود. هدف از این بخش این است که اطلاعات کافی در اختیار پژوهشگران دیگری که علاقمند به تکرار چنین آزمایشهایی هستند قرار داده شود. درباره مواد مورد استفاده باید نامهای دقیق علمی و تجاری و منبع یا روش تهیه آنها نوشته شود. در مورد مقالههای مروری نیز لازم است که پژوهشهای مهم پیشین به گونهای آورده شوند که موضوع موردنظر به خوبی بیان شود. نامهای علمی همراه با خلاصه نام نامگذارنده انواع گیاهان، جانوران، میکروارگانیزمها و مانند اینها، باید به طور دقیق نوشته شوند.
7- نتایج
نتایج حاصل از پژوهش میتواند به صورت جدول و شکل ارائه گردد. بعضی از نتایج ساده را میتوان در داخل متن و بدون ارائه جدول یا شکل ارائه نمود. جدولها و شکلها در بخش نتایج باید به طور کامل روشن و به راحتی قابل درک و بیانگر واقعی دادههای حاصل از پژوهش باشند. اعداد ارائه شده در جدولها یا شکلها نباید در این بخش، مورد بحث و تفسیر قرار گیرند، بلکه تنها به بیان یافتههای اساسی بسنده گردد. نتایج ارائه شده نباید به صورت جدول، منحنی یا متن نوشتاری تکرار گردد. هر جدول یا شکل باید دارای عنوان مشخص به صورت وسطچین باشد. عنوان باید تا حد ممکن کوتاه، واضح و بیانگر محتوای جدول و شکل مربوطه باشد. برای نوشتن عنوان جدول (یا شکل) باید پس از واژه "جدول" (یا "شکل")، شماره آن و سپس یک خط تیره و بعد از آن عنوان جدول (یا شکل)، نوشته شود. هر ستون جدول باید دارای عنوان و واحد مربوط به آن ستون باشد، مگر این که تمام ستونها دارای واحد یکسان باشند که در این صورت باید واحد مربوط را در عنوان جدول آورد. برای بیان توضیحهای اضافی درباره هر جدول میتوان به ترتیب از نشانههای اختصاری †، ††، ††† در متن جدول استفاده کرد و با نشان دادن آنها در زیر جدول و ارائه توضیح، اطلاعات لازم را در اختیار خواننده قرار داد. شکلهای رایانهای، ترسیمی و عکسها باید به طورکامل واضح و در صورت لزوم دارای واحد باشند و عنوان هر یک در زیر آنها نوشته شود.
8- بحث
در این بخش، در مورد مقالههای پژوهشی نتایج ارائه شده مورد واکاوی و تفسیر قرار گرفته، توجه خواننده به موضوع اصلی پژوهش، فرضیه(های) مطرح شده در بخش مقدمه و نتایج به دست آمده از این پژوهش جلب میشود. در این قسمت میتوان روابط بین عاملهای تاثیرگذار در پژوهش و یا کاستیهای مشاهده شده در این روابط و در نهایت زمینههایی که نیاز به پژوهش بیشتری دارند را برشمرد. تا حد ممکن بایستی موارد اتفاق نظر و یا اختلاف نتایج این پژوهش با پژوهشهای دیگر در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام موارد کاربردهای عملی و تئوری نتایج پژوهش انجام شده و استنتاج اساسی از آن ارائه شود. در مورد مقاله های مروری لازم است قسمت بحث و نتیجهگیری همراه شوند و کاستیها و برتریهای پژوهشهای انجام شده، واکاوی، بحث و نتیجهگیری شوند.
9- نتیجه گیری
در مقالههای پژوهشی در صورت لزوم، بخشی به نام نتیجهگیری میتواند در پایان مقاله آورده شود که نتایج اصلی مقاله را به طور مختصر ارائه میکند.
10- سپاسگزاری
نویسنده(گان) میتوانند از اشخاص، سازمانها، نهادها و یا هر فرد حقیقی یا حقوقی که امکانات اجرای پژوهش مانند تامین بودجه، وسائل آزمایشگاهی، صحرائی و مانند اینها را فراهم نمودهاند و یا در اجرای آن کمک کردهاند، تشکر و قدردانی نمایند. توصیه میشود این قسمت تا حد ممکن کوتاه و بیشینه 50 واژه باشد.
11- منابع مورد استفاده
منابع مورد استفاده باید شامل جدیدترین اطلاعات در زمینه کار مورد نظر باشد. از آوردن منابع خیلی قدیمی پرهیز شود. منابع مورد استفاده در پایان مقاله، باید بر اساس شیوهنامه APA نوشته شوند که چکیدهای از آن در پایان راهنمای نویسندگان آمده است.
1-11- چگونگی ارائه منابع در متن مقاله- منابعی مجاز به ارائه در این بخش هستند که به صورت کتاب چاپ شده، مقاله یا مقاله کوتاه چاپ یا پذیرفته شده در مجلههای مختلف باشند و از طریق کتابخانهها یا اینترنت، بتوانند در دسترس قرار گیرند.
2-11- چگونگی ارائه منابع- لازم است به کلیه منابع فارسی و لاتین در متن اشاره شده و در لیست منابع، ابتدا منابع فارسی و سپس منابع لاتین آورده شوند. در صورتی که از یک نویسنده بیش از یک مقاله مورد استفاده قرار گرفته باشد باید مقالههای آن نویسنده بر حسب تسلسل زمانی افزایشی شمارهگذاری گردد. در صورتی که یک نویسنده مقالههایی مستقل و مشترک با سایر نویسندگان داشته باشد، ابتدا مقالههایی مستقل وی و سپس مقالههای مشترک او به ترتیب حروف الفبای نام فامیل نفرهای بعدی و تسلسل انتشار، نوشته میشوند.
12- چکیده انگلیسی
ترجمه صحیحی که بیانگر پژوهش یا موضوع موردنظر در مقالههای مروری باشد و تا حد ممکن با چکیده فارسی برابری کند، باید به انگلیسی ارائه شود.
13- دیگر نکتهها
1- نویسنده یا نویسندگان موظفند پیش از ارسال مقاله اصول اخلاقی مجله را به دقت خوانده و فرم تعهدنامه را که در سایت مجله آمده است، تکمیل و امضا نمایند.
2- مقالهها به طور معمول نبایستی از 15 صفحه چاپ شده تجاوز کند.
3- مسئولیت کامل نظرهای ابراز شده در مقالهها و نیز رعایت حقوق مؤلفین و پژوهشگران به عهده نویسنده(گان) مقاله میباشد.
4- کلیه واحدهای مقاله باید درسیستم متریک ارائه شوند.
5- اتخاذ تصمیم نهایی درباره رد یا پذیرفتن و نیز هر گونه ویرایش لازم در مقالهها برای شورای دبیران محفوظ است.
6- به منظور بهبود کیفیت مقاله و رفع اشتباههای احتمالی توصیه میشود که نگارندگان پیش از ارسال مقاله به این مجله، از همکاران صلاحیتدار خود تقاضا نمایند که آن را مطالعه نموده و کاستیهای احتمالی را گوشزد کنند.
7- در مورد مقالههای پذیرفته نشده، نظر داور یا داوران برای نویسنده یا نویسندگان ارسال خواهد شد.
چکیدهای برگرفته از استناد شیوهنامه APA ویرایش ششم نسخه 2
نمونه مقاله علمی فارسی
در متن: (جعفری، 1389)
در فهرست منابع: جعفری، علی. (1389). اندیشههای پیتر بوردیو. مطالعات جامعهشناختی، 17 (7)، 25- 48.
نمونه مقاله علمی انگلیسی
در متن:
(Harrison & Westwood, 2009)
در فهرست منابع:
Harrison, R. L., & Westwood, M. J. (2009). Preventing vicarious traumatization of mental health therapists: Identifying protective practices. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 46, 203-219.
نمونه مقاله اینترنتی فارسی
در متن: (خسروجردی، 1391)
در فهرست منابع: خسروجردی، محمود. (1391). ترسیم میان رشتگی در پژوهش های علمسنجی. پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 28، شماره 2، صص. 393- 409. بازیابی شده در 10 آذر 1392، از
http://pubj.ricest.ac.ir/ojs/index.php/code13pp/article/view/100/108
نمونه مقاله اینترنتی انگلیسی
در متن:
(Capurro, 2013)
در فهرست منابع:
Capurro, R. (2013). Go Glocal: Intercultural Comparison of Leadership Ethics. Infopreneurship Journal, 1 (1), pp. 1-9. Retrieved 2013, Dec. 25, from http://infopreneurship.net/wp-content/uploads/2013/09/GoGlocal-Intercultural-Comparison-of-Leadership-Ethics-InfoJour-11pp.1-91.pdf
نمونه مقاله فارسی در همایشها
در متن: (جمالی، 1390)
در فهرست منابع: جمالی، حمیدرضا. (آبان 1390). تولید علم در ایران. در محمدصادق حسینی (ویراستار)، مجموعه مقالات علم در ایران. مقاله منتشر شده در کنفرانس علوم اجتماعی ایران، تالار قدس (صص. 25- 28). تهران: انجمن جیحون.
نمونه مقاله انگلیسی در همایشها
در متن:
(Rowling, 1993)
در فهرست منابع:
Rowling, L. (1993, September). Schools and grief: How does Australia compare to the United States. In Wandarna coowar: Hidden grief. Paper presented at the Proceedings of the 8th National Conference of the
National Association for Loss and Grief (Australia), Yeppoon, Queensland (pp. 196-201). Turramurra, NSW: National Association for Loss and Grief.
نمونه کتاب فارسی
در متن: در بار اول (حسینی، جعفری، ایزدی، منانی، ماکانی، 1380)
در دفعههای بعد (حسینی و همکاران، 1380)
در فهرست منابع: حسینی، علی؛ جعفری، حسن؛ ایزدی، غلام؛ منانی، حنانه؛ و ماکانی، جعفری. (1380). جامعه شناسی نشر. تهران: قو.
نمونه کتاب انگلیسی
در متن:
(Chessick, 2007)
در فهرست منابع:
Chessick, R. D. (2007). The future of psychoanalysis. New York, NY: State University of New York Press.
نمونه پایاننامه فارسی
در متن: (خسروجردی، 1387)
در فهرست منابع: خسروجردی، محمود. (1387). نقش شخصیت و باورهای معرفتشناختی در رفتار اطلاعجویی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی.
نمونه پایاننامه انگلیسی
در متن:
(Hall, 2007)
در فهرست منابع:
Hall, E. M. (2007). Posttraumatic stress symptoms in parents of children with injuries. (Unpublished doctoral dissertation). Boston University, Boston, MA.
راهنمای نویسندگان را از اینجا و شیوهنامه APA اینجا مشاهده نمایید.