Implementing Accreditation Approach in Agricultural and Natural Resources Research Centers of Iran

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor of Agricultural Engineering Research Institute (AERI), Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj

2 Professor of Agricultural Engineering Research Institute (AERI), Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj

Abstract

Providing an appropriate model for accreditation of Agricultural and Natutal Recources Research Centers is a heavy duty for  monitoring and evaluation of these centers. An accreditation is a process of validation in which academic institutions are evaluated. To do this, an accreditation council must first be formed which its focus is reflected in its belief, vision, mission and values. The standards for accreditation are set by a peer review board whose members include faculty members from the accredited institute and the other  accredited centers. Therefore, research centers, with their own evaluation of accreditation program, may be able to develop a model for their ongoing performance monitoring. To this end, they must first form different agents or working groups according to their tasks and missions. Each working group defines the tables of  objectives and indicators including main objectives, sub-main objectives, evaluation criteria, measurement indices, and achievement criteria. Measurement tool for the evaluation is a specialized questionnaire relevant to each working group together with the registered data of the evaluated institute. The questionnaire is filled by relevant target groups in the National Agricultural Research Centers in the country. The questionnaires are then collected and analyzed. One of the important outcomes of the evaluation is the motivation of the staff of evaluated center in attention to the importance and quality of research in the center and showing its current situation. In addition, the current status of the center will be determined in terms of its possible distance to the level of utility and standards.

Keywords


1- بازرگان، ع.، س.م. میرکمالی و ا. نادری، 1385. گزارش ارزیابی درونی گروه مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تهران، 100 صفحه.
2- بی­نام. 1394. دهه دوم تلاش مؤسسه. مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی.
3- پازارگادی، م. 1378. اعتباربخشی در آموزش عالی. انتشارات صباح.
4- تاج­الدین، ب.، ن. حیدری، ب. جمشیدی، م. اکبری، ن. باقری، ف. عباسی، ن. عباسی، ا. شریفی مالواجردی، د. مومنی و همکاران. 1396. ارزیابی درونی برنامه اعتباربخشی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی. مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع­رسانی کشاورزی، شماره 51787 مورخ 17/3/96.
5- جعفری، غ.، ص. خلیفه گری، خ. دانایی، پ. دولتشاهی، م. رمضانی، ر. روحپرور، ع. صباغیان پیرو، پ. عابدینی سلیم آبادی، ن. عباس گودرزی، ل. کیکاوسی­آرانی و ح. مهرابی­فر. 1389. استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان در ایران. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
6- کریمیان، ح.، ع. نادری، م. عطاران و ک. صالحی. 1390. ارزیابی درونی رهیافت مناسب برای بهبود کیفیت نظام آموزش عالی: مطالعه موردی. فصلنامه راهبردهای آموزش 83-77:(2)4. 
7- محمدی، ر. و ع. بازرگان هرندی.  1383. راهنما و چارچوب تدوین گزارش ارزیابی درونی در سطح گروه آموزشی. تهران، سازمان سنجش آموزش کشور، 40 صفحه.
8- نوراله نوروندی، آ. و م. برادران. 1387. نشانگرهای مطلوب ارکان ارزیابی درونی نظام آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی رامین. مجله ترویج و اقتصاد کشاورزی  69-55:(4)1. 
 
9. Abdollahi, H., and A. Bazargan, 2013. Developing and validiting a scale for measuring faculty members' educational productivity. J. Edu. Measur. 4 (11):55-76.
10. ACEEU. 2016. Accreditation process manual. The Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities (ACEEU), Amsterdam, The Netherlands. Retrieved from www.aceeu.org
11. Anonymous. 2019. Agricultural Research Education and Extention Organization, Retrived from www.areeo.ac.ir
12. Gregory, S.C. 2013. Higher education accreditation in the Philippines: a literature review. Int. J. Res. Stud. Manag. 2(1):63-74.
13. Sadegh Tabrizi, J. and S. Farahsa. 2015. How evaluation and audit is implemented in educational organizations? a systematic review. Res. Develop. Med. Edu. 4(1):3-16.
14. Segismundo, M.C.D. 2017. Measuring accreditation experience: Impact on the quality of education of selected ASAS Member-Schools In Luzon and the NCR. Int. J. Edu. Res.     5(7):289-300.