TY - JOUR ID - 171632 TI - گامی به سوی مدیریت پایدار بوم نظام‌های مرتعی: 2- ارائه چارچوبی برای واکاوی ذینفعان در زمینه مدیریت مرتع. JO - مجله پژوهش های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی JA - SRJASNR LA - fa SN - 24234757 AU - خاکپور, هومان AU - ابراهیمی, عطاالله AU - خدری غریب وند, حجت الله AU - ظفریان, ایمان AD - اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری AD - گروه مهندسی طبیعت، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه شهرکرد AD - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم و مهندسی جنگل از دانشگاه شهرکرد Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 8 IS - 1 SP - 67 EP - 84 KW - تصمیم گیری KW - شهرکرد KW - ماتریس ذینفعان KW - مرتع قلنگان KW - واکاوی ذینفعان DO - 10.22047/srjasnr.2023.171632 N2 - مدیریت پایدار مراتع درگرو توجه به کلیه سنجه‌های مؤثر و به رسمیت شناختن ذینفعان متعدد است. هرچند حمایت‌های دولتی، علاقه‌مندی و ابتکار عمل بهره برداران مرتعی و توجه به سایر ذینفعان در بخش‌های مرتبط می‌تواند موفقیت مدیریت مراتع را تضمین کند، با این حال اعتراض­های جدی و حتی هدایت شده و تلاش‌های معارضان می‌تواند آن را متوقف و یا با شکست رو به رو کنند. در واقع، موفقیت مدیریت مرتع مستلزم مشارکت فعالانه کلیه ذینفعان است. این پژوهش به روش توصیفی-واکاوی و با استفاده از داده‌های کتابخانه­ای و بررسی اسنادی، مشاهده و مصاحبه‌های میدانی و تکمیل پرسشنامه، برای ارایه چارچوب واکاوی ذینفعان در مرتع قلنگان شهرکرد از توابع استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفت. در راستای دستیابی به هدف، درآغاز برپایه معیارهایی ذینفعان شناسایی و تفکیک شدند. سپس نقش و مسئولیت هر گروه تعیین و تعریف شد. در ادامه ماتریس و نمودار ذینفعان ترسیم شد. در پایان برپایه­ی بررسی­های میدانی و درنظر گرفتن دیدگاه‌های کلیه ذینفعان، تعامل­ها و تعارض­های موجود شناسایی و راه حل­ها و راهکارها ارائه شدند. یافته­های این پژوهش نشان­داد واکاوی ذینفعان و ترسیم ماتریس مرتبط، جایگاه ذینفعان مختلف را به درستی شناسایی می­کند و در حل و فصل اختلاف‌ها، کاهش تعارض­ها و در مدیریت یکپارچه مراتع موثر است. این پژوهش پیشنهاد می‌کند با توجه به اهمیت مشارکت مردمی و توجه به کلیه ذینفعان، مدل و چارچوبی ارایه شود که افزون بر ذینفعان، سایر جنبه­های موثر بر مشارکت را مورد توجه قرار دهد. UR - https://srj.asnr.ias.ac.ir/article_171632.html L1 - https://srj.asnr.ias.ac.ir/article_171632_99660a6664547771b577a6be3652319c.pdf ER -